Välkommen till hilevijBetta!

Tjoflöjt alla glada! Jag är en sjutton åring som läser naturvetenskap med djurprofil, och har ett brinnande intresse för djur. Särskilt fascinerad är jag av akvaristikens värld, och jag håller en hobbyodling hemma av bland annat levandefödare och kampfiskar. På den här bloggen kommer jag främst skriva om mina kampfiskar och mina odlingsförsök och hur jag håller dem i en samlad flock (hanar och honor). Men även om mina andra fiskar, växter och räkor.

en blandad kompott av glada bettor från 200 litrarn.

Några muntra kampfiskshonor med den avlidne hanen Jellyfish Pineapple.

Förutom kampfiskar har jag en liten guppystam och en sphenopsmolly stam. Ganska nytt är att jag nu även har golden dust mollys, och även ett gäng dalmatinerplatys som växer i stor framfart.

Som titeln berättar.. :]

Här är en bild på en egenuppfödd dalmatiner platy hona och två mollys.

I skrivande stund är jag en rättså frustrerad människa. Jag har just tagit lek på två olika kampfiskspar. Det ena paret består av en ganska ny hane och en ung hona som inte fick alltför många ägg, men hanen sköter dem mycket bra. Den andra kullen är av en lite äldre hona som gett ifrån sig en fin kull innan, och en hane som också lekt en gång innan. Dock så otog han inte så bra hand om äggen i första kullen. Detta paret fick iallafall några hundra ägg, och nu idag märkte jag att han total struntar i dem. Han håller sig under några få bubblor med kanske ett tiotal ägg, istället för att bygga upp boet igen. Och nedanför dessa få bubblor ligger ett hundra tal vita små ägg på backen och väntar. Det känns riktigt surt, och jag kan ju inte direkt hjälpa till på något sätt, utan jag får hoppas på det blir ett par överlevare.

en lugn stund efter frukost

Sådär, det var mitt första blogginlägg. Jag hoppas att jag i framtiden kan komma med mer positiva nyheter.Hejsvejs!

Oh! Jag borde kanske tillägga att alla dessa bilder är fotograferade utav mig och får inte användas utan lov! Vill du låna akvarierealterade foton till din hemsida skicka ett mejl så kanske vi kan komma överens om något :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback