Gulisar :)

Som ett bevis på min urdåliga vetskap om kampfisk genetik så har några uttav bebisarna ur kull 2 (som jag har förutspått till att alla ska bli cambodian) börjat få gul färg. Det är egentligen inte så konstigt eftersom mamman omöjligt kan vara homozygot cambodian.. Aja, jag blev glad av upptäckten i alla fall :) Det är ungefär 5-6 stycken som att döma av hur dem ser ut idag, kommer bli gula. Här är några bilder på några olika yngel ur kull 2:

Kan också tillägga att jag funderar på att spara ganska många yngel ur denna kullen. Har faktiskt funderat ut att jag tänker fortsätta att avla på veiltails, även om det inte är särskilt modernt inom kampfiskavel nu. Om man säger såhär: Tänk vad mycket inavel det först tillkom till kampfiskarna när man började försöka få fram långa fenor. Varenda ny färg har också innebärt extra inavel. Sen när man börjar utveckla speciella fenformer ur dessa tillkommer det ännu mer inavel.. Nu blev det väldigt luddigt, får förklara någon annan gång, men den enda slutsatsen jag kan komma fram till, hur jag än vrider och vänder på det, är att många av uppfödarnas linjeavlade halfmoons borde ha mycket mer inavel i sig än veiltails. Plus att jag tycker att veiltails är mycket mycket fina :)


Kommentarer
» Eleni

Fy vad söta!

2011-07-24 19:42:57
URL: http://elenihadjipetrou.blogg.se/
» hilevij

tack :D

2011-07-24 21:51:26
URL: /http://hilevijbettablogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback