Cremens utveckling

Hejsan hoppsan! Jag har gått igenom lite gamla bilder och hittade rättså många på en hona ifrån min första kull. Hon heter Cremen och jag har både använt henne och hennes dotter i avel nu. Hon hade en ganska interessant utveckling, och jämfört med de andra i kullen som var röd/turkosa så tog det lång tid innan jag kunde säga säkert vilken färg hon hade. Tack vare hennes sena utveckling i färg så är jag fortfarande inte hundra procent att särskilt en av hennes döttrar, LadyBird, är fullt utvecklad.

Vi detta laget visste jag inte säkert att hon skulle förbli ljus, för jag hade ett par yngel som varit i samma ljusa färg länge, och sedan helt plötsligt bytt till turkos färg.

När hon var ca 3 månader kunde man i vissa ljus skymta en turkos nyans på hennes fenor, men fortfarande var det röda så svagt att det gick förbi omärkt.

Sen gick det ganska snabbt och hon fick lite mer rött i de innersta kanterna av fenorna. Det skulle ta ytterligare några månader innan hennes sanna färgteckning skulle kunna avslöjas.

Den röda utvecklingen av färg skedde långsamt och efter några månader var hennes fenor fullt röd/blåa. Hon skulle senare även få en starkare gul färg på kroppen än på bilden här över.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback