Babyboom

Till och med fiskarna verkar ana våren, och både en molly, en guppy och två platys har släppt yngel nu i helgen. Tyvärr verkar ingen av kullarna ha några stora nummer av överlevare, och i ärlighetens namn är det så mycket annat smått nu, att det kanske är bra för balansen i akvariumen.

Pansarmals ynglen växer på riktigt bra och är pigga och krya. De ca 7-8 mm nu, och jag kan räkna upp till 17 stycken samtidigt, fast dem står ju inte direkt stilla när jag ska räkna dem, så hur säkra dem siffrorna är vet jag inte riktigt. Jag har inga säkra siffror på hur många kampfiskbebisar det är i varje kull, men jag skulle gissa på att det är ungefär 15 yngel efter MíMí och Ladybird, vilket är acceptabelt med tanke på att det var bådas första kull.


MíMí hämtar ägg som fallit ur boet. (Kull 1)

Däremot är jag ganska besviken på resultatet från kull nr 2, som det inte kan vara många fler än kanske 5-10 eftersom hanen "glömde" bort att ta hand om äggen i nästan en hel dag. Men det är väll bara att acceptera läget och hoppas på ett par överlevare.

Cremen och Crullo under lek. (kull nr 2)

Det är nog allt på fiskfronten ifrån idag. Ha en riktigt skön söndag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback